LaTeX et solid og godt alternativ

Hvis du har vært innom her tidligere så har du sikkert fått med deg at jeg ikke er en stor fan av MS Office generelt og MS Word spesielt. Jeg har også argumentert for at dokument formater bør være basert på ren tekst, og at ren tekst dokumenter har en rekke fordeler. I den sammenhengen vil jeg også varmt anbefale bloggposten TXT FTW

LaTeX

LaTeX er et slikt tekst basert format, og min definitive favoritt for de fleste typer dokumenter. Jeg har brukt (og missbrukt) LaTeX siden 1996. Jeg har brukt LaTeX til alle mulige dokument-formål; plakater, brev, presentasjoner og artikler i internasjonale journaler. Jeg har (så klart) også skrevet hovedoppgaven og Dr. avhandlingen min i LaTeX. Jeg er forresten også veldig lykkelig for å ha kommet over en LaTeX template for tekniske rapporter som er godkjent av min arbeidsgiver, ser fram til å bruke den neste gang jeg skal skrive en lengre rapport 😀

For mer bakgrunnsinfo, historie om og info om LaTeX implementasjoner anbefaler jeg å starte med LaTeX prosjektets hjemmeside og Wikipedia siden.

LaTeX er fri programvare og finnes for de fleste plattformer. LaTeX og TeX har en lang historie og er ekstremt godt testet og stabil programvare. I løpet av de 16-17 årene jeg har brukt LaTeX har jeg støtt på en eneste «program feil», denne møtte jeg på når jeg skulle lage en A0 plakat vha. en (den gang) eksotisk LaTeX-plakat pakke. Feilen var (så klart) alt rettet i nyere versjoner av LaTeX, men Enterprice Red Hat Linux kom da med en flere år gammel utgave… Jeg har også en eneste gang opplevd at (det som da var) tekst editoren min krasj og ødela filen jeg jobbet med, det gjorde meg så forbanna at jeg byttet til en ny og bedre editor (også denne gangen var det en Red Hat fuckup, RH shippet nemlig Gnu Emacs 20 før programmet var stabilt) 😉

Tilfeldig liste med argumenter for LaTeX:

  • Valgfrihet! LaTeX er fri programvare og som LaTeX bruker har man en rekke hjelpemidler og kompatible implementasjoner å velge mellom. Man er ikke låst til en plattform eller en leverandør.
  • LaTeX er «the thing» for tekniske (og særlig matematiske) dokumenter. Ingen over ingen ved siden.
  • 100% riktig håndtering av kryssreferanser uansett dokument størrelse (i kombinasjon med BibTeX er det også lett å holde orden på og gjenbruke bibliografier, de fleste artikkeldatabaser eksporterer også referanser til BibTeX). Dette er også en av årsakene til LaTeXs økende popularitet i humaniora.
  • Stabilt stabilt stabilt! Dagens LaTeX versjon ble første gang sluppet i 1994. LaTeX rører dessuten ikke selve dokumentet, men kompilerer det til et nytt. LaTeX kan derfor aldri komme til å ødelegge eller skade dokumentet du jobber med.
  • Flere databehandligs miljøer kan eksportere data og kode til LaTeX (se f.eks. Matlab, R, Sage), og både Matlab og Matpotlib lar deg bruke LaTeX formatering i figurtekst og på figurakser.
  • Sweave lar deg bundle data, data analyse (skrevet i R) og dynamisk plotting i LaTeX dokumenter, mer info f.eks her. Planlegger å ta opp dette nærmere i en senere bloggpost.
  • Lett å dele opp dokumenter i mange uavhengige deler (filer). Dette gjør LaTeX velegnet til store og kompliserte dokumenter og dokumenter som flere jobber på i parallell. Skal du skrive en bok, hovedoppgave eller avhandling? Ja da bør du vurdere å bruke LaTeX 🙂

Plain LaTeX

Siden LaTeX er fri programvare så finnes det flere måter å bruke (i.e. verktøy) og lære seg LaTeX på. Den «minst avanserte» er å lære seg plain text LaTeX, skrive dette i en hvilken som helst tekst editor og så bruke LaTeX til å kompilere dette til ønsket dokument format (som oftest pdf).

Det er slik jeg bruker LaTeX og jeg mener også at det i alle fall er lurt å starte med plain LaTeX så har man den grunnleggende forståelsen hvis man senere ønsker å bruke mer grafiske verktøy. For den som ønsker å lære LaTeX anbefaler jeg varmt å starte med «The not so short introduction to LaTeX», boken er også å få kjøpt ferdig innbundet.

For å øke effektiviteten anbefaler jeg også å velge en tekst editor som har sytax highliting støtte for LaTeX (noe de fleste skikkelige editorer har).

Integrerte LaTeX miljøer

Det er en flytende overgang mellom smarte editorer og integrerte utviklingsmiljøer (IDEer). IDEer har gjerne integrert støtte for hele prosessen inkludert editering, kompilering, oversikt over alle filene i prosjektet og versjons kontroll. Og for dem som foretrekker IDEer fremfor enklere tekstbehandlere så finnes det LaTeX moduler til f.eks. Eclipse tillegg til dedikerte LaTeX IDEer som LEd og WinEdt. Du kan finne en liste over alternativer her.

LaTeX WYSIWYM

Jeg vil anta at det er mange som ikke er vant til å forholde seg til «kode», hverken programkode eller dokumentkode (som HTML og LaTeX). Hvis du er en av disse og gjerne vil slippe å forholde deg til LaTeX kode direkte så kan du bruke en LaTeX «What You See Is What You Mean» (WYSIWYM) editor. Så vidt jeg vet er de to mest populære LyX (fri programvare) og Scientific Workplace (kommersielt produkt).

Begge disse programmene jobber med og generer ren LaTeX kode som lar deg dele og jobbe sammen med andre uavhengig av hvilke verktøy de bruker.

XML

Det finnes så klart andre alternativer enn LaTeX. Et slikt alternativ til corporate dokument produksjon er XML (som finnes i mange dialekter).

Kommer ikke til å diskutere dette alternativet videre utover å linke til en programpakke for produksjon av XML dokumenter.

Legg igjen en kommentar